Shopify
5 min read

Wat is shopify 2.0?

Wat is shopify 2.0?
Written by
Jordy Sterk
Published on
November 24, 2023

Wat brengt Shopify 2.0?

Wat is Shopify 2.0? Wellicht de meest gestelde vraag onder de huidige Merchants die nog op 1.0 draaien. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit wat dit voor gevolgen heeft gehad voor jou als verkoper, maar ook voor ons als developers. We leggen uit waarom je een migratie moet overwegen. 

Op 29 juni 2021 Tijdens de Shopify Unite conferentie werd Online Store 2.0 aangekondigd. Het was volgens Shopify de grootste verandering die ze ooit hadden aangekondigd. Het is een flinke investering geweest, maar heeft ervoor gezorgd dat ze voor de concurrentie blijven. De nieuwe versie voegt een flink aantal verbeteringen, functies en voordelen toe die jou als webshop eigenaar het makkelijk maakt om content aan te passen, te personaliseren en tijd te besparen. Daarnaast geeft het de ontwikkelaars meer vrijheid om op maat gemaakte apps en vette functies in het thema te bouwen die ook nog eens makkelijker te bewerken zijn door de verkoper. 

Lees verder voor:

  • Wat is er nieuw in Shopify 2.0?
  • Waarom je moet migreren van Shopify 1.0 naar Shopify 2.0?

Neem contact met ons op om de migratie te bespreken

Belangrijkste voordelen van Online Store 2.0

  • Secties kunnen nu op iedere pagina worden toegevoegd, voorheen kon dit alleen op de homepagina.
  • Secties hebben meer aanpassingsmogelijkheden, waardoor je unieke content kan creëren die je klanten zullen waarderen. 
  • Je kan nu sneller schalen met content, er is geen ontwikkelaar meer voor nodig. Win-win!
  • Snellere laadtijden, waardoor je kan voldoen aan de Core Web Vitals eisen van Google. Bovendien zal het ook betekenen dat minder bezoekers je site zullen verlaten.
  • Aangepaste secties zorgen voor meer aanpassingsmogelijkheden op de hele site (niet alleen op de homepage), zodat jij als webshop eigenaar unieke ervaringen voor je klanten kan creëren en meer verkoop kan stimuleren

Kortom, Shopify Online Store 2.0 geeft winkeliers meer mogelijkheden om een unieke webshop te creëren, waardoor jij meer succes kan behalen en sneller kan opschalen.

Wat is er nieuwe bij Shopify 2.0?
Shopify 2.0 Editor


Wat is er nieuw in Shopify 2.0?

1. Snellere laadtijden dankzij het 'Dawn' thema.
Dawn' is de nieuwe standaard voor de ontwikkeling van een Shopify thema, dat 35% sneller is dan het vorige standaardthema, 'Debut'. Wie wil er nu geen snellere webshop?

Het standaard thema heeft meer functionaliteit dan voorheen, dit betekent dat je minder apps nodig hebt. Wat wederom de snelheid ten goede komt en het bespaard je waarschijnlijk ook nog wat maandelijkse kosten die je normaal aan apps kwijt was.

2. Nieuwe thema's met secties op alle pagina's voor meer op maat gemaakte webshops
Shopify secties zijn aanpasbare  content blokken die je flexibiliteit geven bij het ontwerpen van pagina's. In 1.0 waren deze modulaire blokken alleen beschikbaar voor gebruik op de homepage. Met 2.0, zijn ze beschikbaar over de hele webshop, waardoor je dus voor iedere pagina iets moois kan maken.

Dus wat betekent dit voor jou? Nou, je kunt:

  • collectie secties maken
  • Mooie banners toevoegen voor een betere branding.
  • Bepaal waar je de ‘toevoegen aan winkelmand’ knop, prijs of product titel wilt tonen. Voor een betere gebruikerservaring.  

Dit maakt het eenvoudiger om maatwerk ontwerp te realiseren, die je kunt optimaliseren voor een betere klantervaring- en meer conversies.


3. Verbeterde User Interface op thema editor voor gebruiksgemak.
De thema-editor heeft een opknapbeurt gehad - de nieuwe versie maakt het veel gemakkelijker om te navigeren en de hiërarchie van je site te begrijpen, zodat je sneller je weg kunt vinden en je webshop kunt bewerken. Het centraliseert alle functies en is een logischere manier om je site te gebruiken. Dit bespaart je veel tijd en maakt je site gemakkelijker bij te werken en te veranderen.

4. Modulaire app blokken = verbeterde configuratie
In v1.0 was de manier waarop apps in een Shopify site geïnstalleerd werden totaal niet flexibel. Hoewel er vele uitstekende apps beschikbaar zijn, liet hun integratie in de winkel veel te wensen over en betekende dat ze niet op de beste manier konden worden ingezet.

Met Online Store 2.0 worden apps in blokken op een pagina afgeleverd. Dit betekent dat jij als webshop eigenaar bepaald op welke pagina's - en waar op die pagina's - app blokken komen te staan. Dit zal een enorm verschil maken in de bewerkbaarheid en personalisatie van Shopify shops, en zal je in staat stellen apps zo te configureren dat ze ook niet worden ingeladen op plekken waar het niet nodig is. (Weer een snelheidswinst ;))


5. Checkout-apps uitgerold voor Shopify Merchants
Terwijl het volledig aanpassen van de checkout alleen voor Shopify Plus blijft, heeft iedereen op het normale Shopify plan nu toegang tot checkout-apps, terwijl er in 1.0 helemaal geen aanpassingsmogelijkheden beschikbaar waren.

Dit betekent dat je nu ook upsells en kortingen in de checkout kan verwerken. 

7. Verbeterde metafields voor meer flexibiliteit 
Metafields zijn extra stukjes gegevens die apps aan producten, klanten, bestellingen, en andere objecten in de wereld van Shopify kunnen koppelen. Ze zijn handig om informatie op te slaan die anders geen plaats heeft in de Shopify admin - zoals Specificaties, artikelnummers, klantentitels, of samenvattingen van blogposts.

Vroeger moesten ontwikkelaars de weergaven van metavelden hard coderen in thema's of op andere API's vertrouwen om wijzigingen aan te brengen. In principe was het gebruik ervan een beetje lastig, en tijdrovend. In Online Store v2.0 kan je gemakkelijk wijzigingen in metafields aanbrengen, zodat items zoals afbeeldingen geüpload kunnen worden zonder API's, codering, of gedoe.

Waarom zou je moeten migreren naar Shopify 2.0?

Om gebruik te maken van nieuwe functies, kun je je thema het beste upgraden naar een Online Store 2.0-thema.
Upgraden naar Online Store 2.0 is niet verplicht. Je kunt een vintage thema blijven gebruiken als het aan de behoeften van je bedrijf voldoet.
Je kunt op verschillende manieren upgraden naar Online Store 2.0:

- Download een Online Store 2.0-thema uit de Shopify Theme Store: werk het uiterlijk van je winkel bij en krijg toegang tot nieuwe functies door een nieuw thema te downloaden uit de Shopify Theme Store.

- Download een nieuwe versie van je thema: Als je thema een bijgewerkte versie aanbiedt die Online Store 2.0 gebruikt, kun je de nieuwste themaversie handmatig aan je winkel toevoegen.

- Migreer je huidige thema handmatig: voeg functionaliteit van Online Store 2.0 toe aan je thema door je huidige thema-templates naar de nieuwe architectuur te migreren.


Ons advies: we ontwikkelen nu alle shops op 2.0 en zien daar voordelen voor ons als ontwikkelaar maar zeker ook voor de webshop eigenaar. Het nieuwe basis thema is gebouwd met de laatste technieken, bij een bestaand thema waar je nu ongetwijfeld gebruik van maakt is dit niet. Als je je huidige thema wilt updaten kan je wel gebruik maken van de nieuwe 2.0 features, maar blijft je ‘tech-stack’ achter. 

Wij raden het daarom aan om opnieuw te kijken naar je webshop en vaak komen we tot de conclusie dat je beter af gaat zijn als je een nieuwe shop laat ontwikkelen op basis van het thema Dawn. 

Wij hebben vele componenten gebouwd die conversie verhogend zijn en direct te integreren zijn met dawn. 

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Bronnen:

Newfive Insights

Wil je op de hoogte blijven van wat er in de sector gebeurt? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en laat de updates naar je toe komen.

Door je in te schrijven gaat je akkoord met ons Privacybeleid.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Staat jouw vraag er niet tussen? Laat het aan de experts over. Neem contact op voor meer informatie.

Wat is Shopify 2.0?

Op 29 juni maakte Shopify bekend de grootste update ooit te hebben. Deze hebben noemde ze Shopify online store 2.0. De nieuwe versie voegt een flink aantal verbeteringen, functies en voordelen toe die het als webshop eigenaar makkelijk maakt om content aan te passen, te personaliseren en tijd te besparen. Daarnaast zijn ze overgestapt op een nieuwe template structuur dat gevolgen heeft hoe developers thema's en apps moeten ontwikkelen.

Moet ik migreren naar Shopify 2.0?

Upgraden naar Shopify 2.0 is niet verplicht, maar wel aan te raden. Om gebruik te maken van nieuwe functies, kun je je thema het beste upgraden naar een Online Store 2.0-thema. Je kunt een vintage thema blijven gebruiken als het aan de behoeften van je bedrijf voldoet.

Wat is er nieuw in Shopify 2.0?

Secties kunnen nu op iedere pagina worden toegevoegd, vroeger kon dit alleen op de homepagina. Secties hebben meer aanpassingsmogelijkheden, waardoor je unieke content kan creëren die je klanten zullen waarderen. Je kan nu sneller schalen met content, er is geen ontwikkelaar meer voor nodig. Snellere laadtijden, waardoor je kan voldoen aan de Core Web Vitals eisen van Google. Bovendien zal het ook betekenen dat minder bezoekers je site zullen verlaten. Aangepaste secties zorgen voor meer aanpassingsmogelijkheden op de hele site (niet alleen op de homepage), zodat jij als webshop eigenaar unieke ervaringen voor je klanten kan creëren en meer verkoop kan stimuleren